dissabte, 5 de gener del 2013

La situació de l'ensenyament en català, a "Els dilluns de l'Obra" a Manacor

El dilluns, 7 de gener, a les 20.00 hores, al local de l'OCB de Manacor (carrer de Jaume II, 15), hi haurà una edició d'"Els dilluns de l'Obra". En aquesta ocasió, Maria Antònia Font, secretària de normalització lingüística de l'STEI, parlarà de "La situació del català a l'ensenyament, ara i aquí", un subjecte temàtic que cal situar en el context de la nova reforma educativa, la setena de la transició democràtica, i en els seus objectius prioritaris: la centralització i l'espanyolització de l'alumnat. Després d'una trentena d'anys de recorregut democràtic, les llengües nacionals diferents de la llengua espanyola es veuran arraconades a l'estatus de llengües familiars i, a cop de decret, es garanteix el monopoli lingüístic.
Maria Antònia Font i Gelabert, la primera convidada al Dilluns de l'OCB del 2013, enceta un cicle dedicat al món educatiu que tractarà temes com aquest primer, i també d'altres, com l'educació i la universitat, la integració dels discapacitats a les aules, i que finalitzarà amb una taula rodona que comptarà amb la participació dels diferents sectors implicats i amb la col.laboració de la Plataforma per l'Educació de Manacor.
Font és llicenciada en filologia catalana per la Universitat de Barcelona. És professora de llengua catalana i literatura de secundària i mare de dos fills. Ha estat professora associada a la Universitat de les Illes Balears, on ha impartit l''assignatura Formació Rítmica i Dansa als estudis de mestre. Ha fet els cursos de doctorat de Ciències de l''Educació. Fa deu anys que treballa a l''STEI Intersindical. Durant cinc anys ha estat al capdavant de la secretaria d''ensenyament públic. A més a més, és la presidenta de la Junta de Personal Docent no Universitari de les Illes Balears i a l''actualitat té la responsabilitat de la secretaria de política educativa i normalització lingüística de l''STEI. Forma part de l''Assemblea de mestres i professors en català-Illes Balears, de la Plataforma Ciutadana Gent de Marratxí i d'una organització que tot just s'acaba de crear, l'Assemblea Nacional Catalana de Mallorca, que aviat serà Assemblea Nacional Catalana de les Illes Balears.
Al llarg de la seva conferència, centrada en la llengua catalana i l'ensenyament, Maria Antònia Font parlarà de les darreres iniciatives que el Govern de les Illes Balears ha pres relacionades amb la presència de la llengua catalana en distints àmbits: la modificació de la Llei de Funció Pública, la proposta de lliure elecció de la llengua en el primer aprenentatge que es va posar en marxa des de la Conselleria d''Educació al llarg del curs passat, el Pla Pilot d''Educació Plurilingüe per al curs 2012-2013 o el darrer esborrany de Projecte de decret pel qual es regula el tractament integrat de les llengües als centres docents no universitaris de les Illes Balears. Però no es limitarà a explicar les iniciatives educatives del Govern Balerar, sinó que també parlarà de la resposta de la comunitat educativa a totes aquestes accions, que no tenen altra intenció que arraconar la presència del català a les aules i, de retruc, a molts àmbits de la nostra societat, i a tirar per terra la bona feina que s''ha fet al llarg de les darreres dècades. Així, Font parlarà de les iniciatives que s''han articulat per a fer front a tots aquests canvis educatius del Govern de José Ramón Bauzá i, en els darrers mesos, també als que recull l''avantprojecte de Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa del ministre Wert. És a dir, d'accions i iniciatives tals com la campanya "Enllaçats pel català", la constitució i posada en marxa de l''Assemblea de mestres i professors en català a les tres illes, la vaga de fam que es va fer per part de Jubilats per Mallorca, les lectures en català de 24 hores, o les visites al Principat de Catalunya, al País Valencià i, finalment a Estrasburg, davant l''Intergrup de Minories Ètniques i Nacionals del Parlament Europeu, en què va denunciar la política lingüística que du a terme el Govern de les Illes Balears amb la presentació d''un memorial de greuges.
Que la comunitat educativa i la societat illenca es mou, s'evidencia a través del dia a dia, però també dels mitjans de comunicació. I també hi ha evidències que els polítics continuen la seva tasca d'esquena a la ciutadania. Quin benefici en treurà la ciutadania d'una reforma que atempta contra els drets lingüístics de les comunitats culturals diferents de l'espanyola? Quan serà el dia que aquest estat, l'espanyol, que es declara "democràtic" reconeixerà plenament els drets de totes les comunitats lingüístiques que conviuen al territori estatal? No és gens segur que les reformes que aquest govern de majories (?) tira endavant converteixin el territori espanyol en plenament plurinacional, més aviat demostren que entenen la pluralitat com un problema que han de tallar d'arrel. En un context polític com el que es dibuixa amb el dia a dia del govern central, però també del govern illenc, els mallorquins, i de rebot, tots els illencs es veuran abocats a decidir el futur de la llengua amb un tria extrema: resistir o vendre's. Deixaran els mallorquins de parlar la llengua "diferent de la castellana"? Seran capaços de resistir els embats de tot l'aparell logístic en castellà de mitjans de comunicació, cinema i, aviat, també de l'ensenyament? La fidelitat esdevindrà l'única esperança de futur de la nostra cultura.