Una de les qüestions que més han preocupat la Plataforma per
l’educació de Manacor, des dels seus inicis, ha estat allò que es coneix
com a “segregació escolar”. Amb aquest terme ens referim a la
concentració de població amb un determinat atribut (com puguin ser
alumnes amb necessitats educatives específiques, alumnat immigrat, i amb
altres trets) en uns centres escolars concrets. Avui us exposam quins
són els efectes més negatius d’aquest fenomen, i per què és tan
important que se li faci front des de les administracions públiques:
La
segregació escolar repercuteix negativament sobre els resultats del
conjunt del sistema. Els processos de concentració d’alumnat amb
necessitats educatives específiques reverteixen en les diferències dels
resultats individuals i sobre els resultats agregats.
Il·lustració de'n Jaume Morey
Aquest
fenomen accentua les diferències de rendiment entre alumnat nadiu i no
nadiu, tal com posen de manifest les proves que mesuren l’assoliment de
les distintes competències. La segregació escolar redueix les
oportunitats educatives de l’alumnat més desfavorit. La concentració
d’alumnat d’origen immigrat en els centres educatius és un factor que té
incidència sobre els resultats escolars. Aquest fet respon al que
s’anomena “efecte company”. Una concentració d’alumnat amb necessitats
educatives que, de manera general, obté puntuacions més baixes pot
afectar els resultats dels altres companys de classe. La segregació
escolar s’accentua en situació de crisi i agreuja els problemes
assenyalats anteriorment. La segregació escolar perjudica la cohesió
social. La segregació escolar, especialment de la de l’alumnat d’origen
immigrat, aïlla els grups socials i dificulta l’establiment de llaços
estables entre famílies de diferents cultures. En contextos de forta
diversitat cultural i religiosa, l’escola s’ha de convertir en un espai
privilegiat de trobada i de confluència de la diferència. La segregació
escolar fa més difícil sens dubte la cohesió dels municipis.
L’assoliment de determinats objectius educatius, com la reducció de
l’abandonament escolar prematur o la millora de les competències
educatives dels estudiants, no són possibles en un context de segregació
escolar. El context de crisi econòmica que patim, però, no ha impedit que alguns municipis hagin iniciat o continuïn duent a terme una política de distribució equilibrada de l’alumnat d’origen immigrat o amb necessitats educatives específiques, un fet que demostra que és possible lluitar contra la segregació escolar. D’això en parlarem la propera setmana.
Plataforma per l'Educació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada