dimarts, 19 de març del 2013

LA SEGREGACIÓ ESCOLAR

Una de les qüestions que més han preocupat la Plataforma per l’educació de Manacor, des dels seus inicis, ha estat allò que es coneix com a “segregació escolar”. Amb aquest terme ens referim a la concentració de població amb un determinat atribut (com puguin ser alumnes amb necessitats educatives específiques, alumnat immigrat, i amb altres trets) en uns centres escolars concrets. Avui us exposam quins són els efectes més negatius d’aquest fenomen, i per què és tan important que se li faci front des de les administracions públiques:
La segregació escolar repercuteix negativament sobre els resultats del conjunt del sistema. Els processos de concentració d’alumnat amb necessitats educatives específiques reverteixen en les diferències dels resultats individuals i sobre els resultats agregats.

Il·lustració de'n Jaume Morey
Aquest fenomen accentua les diferències de rendiment entre alumnat nadiu i no nadiu, tal com posen de manifest les proves que mesuren l’assoliment de les distintes competències. La segregació escolar redueix les oportunitats educatives de l’alumnat més desfavorit. La concentració d’alumnat d’origen immigrat en els centres educatius és un factor que té incidència sobre els resultats escolars. Aquest fet respon al que s’anomena “efecte company”. Una concentració d’alumnat amb necessitats educatives que, de manera general, obté puntuacions més baixes pot afectar els resultats dels altres companys de classe. La segregació escolar s’accentua en situació de crisi i agreuja els problemes assenyalats anteriorment. La segregació escolar perjudica la cohesió social. La segregació escolar, especialment de la de l’alumnat d’origen immigrat, aïlla els grups socials i dificulta l’establiment de llaços estables entre famílies de diferents cultures. En contextos de forta diversitat cultural i religiosa, l’escola s’ha de convertir en un espai privilegiat de trobada i de confluència de la diferència. La segregació escolar fa més difícil sens dubte la cohesió dels municipis. L’assoliment de determinats objectius educatius, com la reducció de l’abandonament escolar prematur o la millora de les competències educatives dels estudiants, no són possibles en un context de segregació escolar.
El context de crisi econòmica que patim, però, no ha impedit que alguns municipis hagin iniciat o continuïn duent a terme una política de distribució equilibrada de l’alumnat d’origen immigrat o amb necessitats educatives específiques, un fet que demostra que és possible lluitar contra la segregació escolar. D’això en parlarem la propera setmana.
Plataforma per l'Educació