dimecres, 13 de març del 2013

PARLAM D'EDUCACIÓ, PARLAM DE FUTUR

El Govern de les Illes Balears té la intenció d’aprovar un decret, anomenat de “Tractament Integrat de Llengües”, que suposarà una modificació molt important del paper que cada una de les llengües (català, castellà i anglès) tendrà dins l’horari lectiu dels alumnes de la nostra Comunitat. A més, comportarà la impossibilitat de seguir fent la immersió lingüística en català, tal com s’ha pogut fer al llarg dels darrers trenta anys. Davant la gravetat dels efectes que, al nostre parer, tendrà l’aplicació d’aquest decret, us proposam una sèrie de punts per a la reflexió, que hem extret de l’”Anuari de l’educació de les Illes Balears 2012”, sobre el paper de les llengües a l’escola: Les llengües són sempre instruments de comunicació, de cultura, de riquesa, i no poden ser instruments de separació. La polarització que es fa, en excés de la qüestió de les llengües, no només no resol els problemes, sinó que les afecta negativament.

Il·lustració de'n Jaume Morey
Afirmar que la immersió lingüística en català s’estén a tot el sistema escolar de les Illes Balears no respon a la veritat. Ja que les diferències, pel que fa a aquesta qüestió, són importants entre els diferents nivells educatius d’infantil, primària, secundària i batxillerat, entre illes i zones geogràfiques, entre l’escola pública i l’escola privada concertada, entre les diverses àrees i assignatures, etc. Tot que cal millorar les competències en totes les llengües, les dades de l’Administració educativa autonòmica demostren que el grau d’assoliment de les competències lingüístiques en català i en castellà són bastant similars; i que, en qualsevol cas, en ambdues és necessària una millora significativa, que també es pot fer extensiva a una tercera llengua. Si el que volem és que els estudiants millorin el coneixement de les llengües oficials de la Comunitat autònoma de les Illes Balears i, almenys, d’una tercera llengua, cal plantejar aquesta qüestió des d’una perspectiva metodològica. Això és, amb un nou mètode pedagògic d’ensenyament i aprenentatge de les llengües. La política lingüística a les Illes Balears ha de partir de dos punts de sortida bàsics. D’una banda, la situació de la llengua catalana com a llengua oficial de la nostra comunitat autònoma requereix actituds de discriminació positiva en l’àmbit educatiu, de l’administració pública, els mitjans de comunicació i la societat civil. De l’altra, el castellà és una llengua de comunicació, de cultura, i ningú pot renunciar-hi, sobretot en un món globalitzat, obert i en una societat, cada vegada, més multilingüe. La política lingüística escolar s’ha de fonamentar legalment sobre els diversos articles de la Llei de normalització lingüística. I això implica potenciar l’ús normal del català a l’escola, poder utilitzar normalment i correctament el català i el castellà al final de l’ensenyament obligatori, no segregar estudiants per raó de llengua.
En una paraula, deixar de fer experiments polítics sense cap fonament pedagògic en una qüestió tan delicada i tan important en el procés d’ensenyament i aprenentatge com és la llengua.
Plataforma per l'educació