dijous, 18 d’abril del 2013

UNA LLEI QUE FA IMPOSSIBLE LA IGUALTAT D’OPORTUNITATS

La LOMCE es presenta com linstrument per concretar en làmbit educatiu les politiques neoliberals que avui simposen a la Unió Europea, i per refermar la primacia dun model de gestió basat en lempresa privada. Per aquest motiu, es posa en marxa un procés de transformació radical de lensenyament públic amb la introducció de canvis en lorganització del treball, amb formes adaptades de gestió privada que confereixen a leducació un caràcter marcadament mercantilista, amb el funcionament propi duna empresa.

La LOMCE abandona els eufemisme i, sense complexos, ha cercat una fórmula per afavorir les patronals religioses en el seu mercat educatiu, fins i tot amb cauteles innecessàries que permeten refermar el caràcter religiós dels concerts, -com llegim a larticle 55 de la Llei.-, per garantir lelecció de centre en base a l’”ideari.

Daltra banda, les proves de diagnòstic i la seva publicació permetran instaurarrànquingsde centres en funció dels seus resultats acadèmics, un fet que unit a lautofinançament complementari descoles i instituts eixamplarà encara més lesquerda social entre uns centres i uns altres.

Laltre aspecte que tant preocupa el Partit Popular és assegurar legalment algunes pràctiques i creences de caràcter ideològic. La primera, satisfer les peticions de lOpus Dei de legalitzar els concerts als centres que segreguen lalumnat per sexe, en una exhibició de la seva impermeabilitat als principis democràtics i cívics, i de la seva capacitat dinfluència en el Govern. Recentment, el Govern de les Illes Balears ha confirmat que es concertaran per al proper curs aules als centres de lOpus Dei del Parc Bit de Palma, que separen les aules entre nins i nines.

La segona, la supressió de lassignatura dEducació per a la ciutadania, amb el reforçament de lensenyament de la religió (catòlica, sentén) que contraposa a la nova matèria paral·lela deValors ètics, ambdues avaluables. Mai, dençà de la implantació de la democràcia a lEstat espanyol després del franquisme, lassignatura de religió havia estat objecte davaluació.

Amb lexcusa del foment duna suposada autonomia, a aquesta se la limita a un model de direcció reforçada en el seu paper de representant de lAdministració a lescola o a linstitut. A més, al director se li atorguen noves funcions, la major part de les quals han estat arrabassades als claustres i consells escolars. Aquest model dautonomia cerca la competència i la diferenciació entre centres mitjançant la participació en uns mal definitsprogrames educatius de qualitat educativaque obligarien escoles i instituts a obtenir més bons resultats amb manco recursos.

Precisament, aquesta dinàmica competitiva entre el professorat i entre els mateixos centres és la base de la falsa creença (repetida fins a lavorriment pels laboratoris didees neoliberals) que amb la competència millorarà els sistema educatiu.

Les úniques conseqüències demostrables han estat que aquest model no fa altra cosa que reforçar la diferenciació entre nivells acadèmics i classes socials, lextinció de la igualtat doportunitats i lafebliment dun model descola com a institució bàsica de lestat del benestar.
Tot plegat, aquesta suposada autonomia es converteix en una estratègia per responsabilitzar els centres i el professorat del fracàs escolar i escamotejar la responsabilitat política de les administracions educatives.