divendres, 4 d’octubre del 2013

FONAMENTS LEGALS PER DEROGAR EL TIL AL COSELL ESCOLAR

CAMPANYA PETICIÓ DE RESOLUCIÓ/PRONUNCIAMENT EXPRÉS DE LA CONSELLERIA SOBRE ELS PROJECTES LINGÜÍSTICS A APLICAR ALS CENTRES, PER PART DELS CONSELLS ESCOLARS.
1. El perquè d’aquesta campanya.
2. Fonaments legals: els drets de la comunitat educativa (famílies, docents i alumnes).
3. Procediment que s’ha de seguir per demanar la convocatòria del consell escolar.

1. El perquè d’aquesta campanya.
Les comunitats educatives tenim l’obligació de contribuir a l’aclariment de la caòtica situació del sistema educatiu a les Illes Balears, una situació propiciada per les actuacions normatives d’un Govern que ha evidenciat un greu menyspreu cap al conjunt de la societat , i que està utilitzant l’educació com a instrument per a les seves batalles polítiques i ideològiques.
La vaga indefinida convocada pels docents ha posat sobre la taula que el professorat no comparteix les mesures que està impulsant el Govern de les Illes Balears per a la implantació d’un nou projecte lingüístic i ha posat ben a les clares la nul·la voluntat de diàleg efectiu i de consens d’aquest darrer.
Malgrat que la nova llei d’educació vol laminar els consells escolars com a òrgans de govern i participació en la gestió dels centres escolars, aquesta encara no està en vigor, per la qual cosa els consells escolars continuen essent l’òrgan que manifesta la veritable voluntat de tota la comunitat educativa.
D’altra banda l’actual situació dels projectes lingüístics als centres presenta una diversitat de casuística enorme i en pocs casos s’ha comunicat als centres quin és el PTIL a dur endavant, manifestant com a molt des del Departament d’Inspecció que el PTIL presentat s’adequa a la normativa però es guarden molt de dir obertament que s’hagi d’aplicar.
Pensam, doncs, que la COMUNITAT EDUCATIVA, amb una sola veu, ha de manifestar de forma clara la inaplicabilitat del PTIL amb els arguments pedagògics al nostre abast, a l’hora que es demani de forma clara a la Conselleria que accepti el seu paper i resolgui quin és el projecte lingüístic que hem d’aplicar als centres. Si ha de ser el darrer que han aprovat els Consells Escolars o si s’ha d’acceptar per imperatiu un projecte que no han aprovat els Consells Escolars.
Amb aquesta postura no es pretén posar en dubte la legitimitat normativa o la vigència de la norma, sinó la necessitat d’una resolució que defineixi des de la Conselleria el PTIL a aplicar, per actuar en conseqüència, cadascú des de la seva responsabilitat i en conjunt com a comunitat educativa.
A continuació us passam un resum dels fonaments legals que legitimen la nostra actuació, així com el procediment que s’haurà de seguir per fer possible la convocatòria del Consell Escolar, amb un model de petició de reunió i una proposta d’acord que s’haurà de presentar el dia de la reunió del Consell Escolar.
Us demanam que, en el cas que el Consell Escolar valori aquesta proposta, la faceu pública i també ho faceu saber a la respectiva federació de pares i mares d’alumnes. 

2. Fonaments legals: els drets de la comunitat educativa (famílies, docents i alumnes).
La Constitució Espanyola, al Títol I “Dels drets i deures fonamentals”, contempla a l’art. 27 (“Dret a l’educació”) que:
5. Els poders públics garanteixen el dret de tots a l’educació, mitjançant una programació general de l’ensenyança, amb participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents.
7. Els professors, els pares i, en el seu cas, els alumnes intervindran en el control i la gestió de tots els centres sostinguts per l’Administració amb fons públics, en els termes que la llei estableixi.
i també a l’art. 29 (“Dret de petició”) que
1. Tots els espanyols tindran el dret de petició individual i col·lectiva, per escrit, en la forma i amb els efectes que determini la llei.
La Llei orgànica d’educació recull (art 118) l’obligació de les administracions educatives de fomentar l’exercici efectiu de la participació d’alumnat, professorat, famílies i personal d’administració i serveis en els centres educatius, participació que s’articula a través del Consell Escolar (art. 119), que la llei contempla com a òrgan col·legiat de govern del centre (capítol III).
Entre les competències del Consell Escolar hi figuren les següents:
a) Aprovar i avaluar els projectes i les normes als que se refereix el capítol II del títol V de la present Llei (projecte educatiu -inclou projecte lingüístic - , projecte de gestió i normes d’organització i funcionament del centre).
b) Aprovar i avaluar la programació general anual del centre (PGA) sense perjudici de les competències del Claustre de professors, en relació amb la planificació i organització docent.
g) Proposar mesures i iniciatives que afavoreixin la convivència en el centre, la igualtat entre homes i dones i la resolució pacífica de conflictes en tots els àmbits de la vida personal, familiar i social.
j) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l’evolució del rendiment escolar i els resultats de les avaluacions internes i externes en què participi el centre.
k) Elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia o a petició de l’Administració competent, sobre el funcionament del centre i la millora de la qualitat de la gestió, així com sobre aquells altres aspectes relacionats amb la qualitat d’aquella.
Per tant, qualsevol norma o acte que aprovi l’Administració educativa que afecti qualsevol d’aquestes competències del Consell Escolar, és prou justificació perquè aquest òrgan es pronunciï en el sentit que consideri oportú. En altres paraules, el Consell Escolar de qualsevol centre escolar està plenament legitimat per debatre i adoptar acords en què manifesti el seu parer sobre les actuacions de l’Administració educativa que afecti el funcionament del Centre. 

3. Procediment que s’ha de seguir per demanar la convocatòria del Consell Escolar.
[Normativa:
Reglament orgànic de les escoles públiques d’educació infantil, dels col·legis públics d’educació primària i dels col·legis públics d’educació infantil i primària (aprovat per Decret núm. 119/2002, de 27 de setembre).
Reglament orgànic dels instituts d’educació secundària ubicats en l’àmbit territorial de les illes Balears (aprovat per Decret núm 120/2002, de 27 de setembre)]
D’acord amb el que assenyalen els arts. 20.1 i 21.1 d’aquests reglaments, el Consell Escolar se reunirà (entre d’altres) sempre que ho sol·liciti, almenys, un terç dels seus membres, que hauran d’indicar els temes a incloure en l’ordre el dia. En aquest cas, la reunió tindrà lloc dintre dels 15 dies següents a la data de la sol·licitud.
En el cas dels centres d’infantil i primària, els representants dels pares suposen 1/3 dels membres del Consell Escolar. En el cas dels instituts, aquest percentatge és menor. En qualsevol cas, també es pot demanar als representants del professorat (que ostenten 1/3 de la representació), o als representants dels alumnes (en el cas dels instituts) que subscriguin la petició.