CAMPANYA PETICIÓ DE RESOLUCIÓ/PRONUNCIAMENT EXPRÉS DE LA CONSELLERIA
SOBRE ELS PROJECTES LINGÜÍSTICS A APLICAR ALS CENTRES, PER PART DELS
CONSELLS ESCOLARS.
1. El perquè d’aquesta campanya.
2. Fonaments legals: els drets de la comunitat educativa (famílies, docents i alumnes).
3. Procediment que s’ha de seguir per demanar la convocatòria del consell escolar.
1. El perquè d’aquesta campanya.
Les
comunitats educatives tenim l’obligació de contribuir a l’aclariment de
la caòtica situació del sistema educatiu a les Illes Balears, una
situació propiciada per les actuacions normatives d’un Govern que ha
evidenciat un greu menyspreu cap al conjunt de la societat , i que està
utilitzant l’educació com a instrument per a les seves batalles
polítiques i ideològiques.
La vaga indefinida convocada
pels docents ha posat sobre la taula que el professorat no comparteix
les mesures que està impulsant el Govern de les Illes Balears per a la
implantació d’un nou projecte lingüístic i ha posat ben a les clares la
nul·la voluntat de diàleg efectiu i de consens d’aquest darrer.
Malgrat
que la nova llei d’educació vol laminar els consells escolars com a
òrgans de govern i participació en la gestió dels centres escolars,
aquesta encara no està en vigor, per la qual cosa els consells escolars
continuen essent l’òrgan que manifesta la veritable voluntat de tota la
comunitat educativa.
D’altra banda l’actual situació dels
projectes lingüístics als centres presenta una diversitat de casuística
enorme i en pocs casos s’ha comunicat als centres quin és el PTIL a dur
endavant, manifestant com a molt des del Departament d’Inspecció que el
PTIL presentat s’adequa a la normativa però es guarden molt de dir
obertament que s’hagi d’aplicar.
Pensam, doncs, que la
COMUNITAT EDUCATIVA, amb una sola veu, ha de manifestar de forma clara
la inaplicabilitat del PTIL amb els arguments pedagògics al nostre
abast, a l’hora que es demani de forma clara a la Conselleria que
accepti el seu paper i resolgui quin és el projecte lingüístic que hem
d’aplicar als centres. Si ha de ser el darrer que han aprovat els
Consells Escolars o si s’ha d’acceptar per imperatiu un projecte que no
han aprovat els Consells Escolars.
Amb aquesta postura no
es pretén posar en dubte la legitimitat normativa o la vigència de la
norma, sinó la necessitat d’una resolució que defineixi des de la
Conselleria el PTIL a aplicar, per actuar en conseqüència, cadascú des
de la seva responsabilitat i en conjunt com a comunitat educativa.
A
continuació us passam un resum dels fonaments legals que legitimen la
nostra actuació, així com el procediment que s’haurà de seguir per fer
possible la convocatòria del Consell Escolar, amb un model de petició de
reunió i una proposta d’acord que s’haurà de presentar el dia de la
reunió del Consell Escolar.
Us demanam que, en el cas que
el Consell Escolar valori aquesta proposta, la faceu pública i també ho
faceu saber a la respectiva federació de pares i mares d’alumnes.
2. Fonaments legals: els drets de la comunitat educativa (famílies, docents i alumnes).
La Constitució Espanyola, al Títol I “Dels drets i deures fonamentals”, contempla a l’art. 27 (“Dret a l’educació”) que:
5. Els poders públics garanteixen el dret de tots a l’educació,
mitjançant una programació general de l’ensenyança, amb participació
efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents.
7. Els professors, els pares i, en el seu cas, els alumnes
intervindran en el control i la gestió de tots els centres sostinguts
per l’Administració amb fons públics, en els termes que la llei
estableixi.
i també a l’art. 29 (“Dret de petició”) que
1.
Tots els espanyols tindran el dret de petició individual i col·lectiva,
per escrit, en la forma i amb els efectes que determini la llei.
La
Llei orgànica d’educació recull (art 118) l’obligació de les
administracions educatives de fomentar l’exercici efectiu de la
participació d’alumnat, professorat, famílies i personal d’administració
i serveis en els centres educatius, participació que s’articula a
través del Consell Escolar (art. 119), que la llei contempla com a òrgan
col·legiat de govern del centre (capítol III).
Entre les competències del Consell Escolar hi figuren les següents:
a)
Aprovar i avaluar els projectes i les normes als que se refereix el
capítol II del títol V de la present Llei (projecte educatiu -inclou
projecte lingüístic - , projecte de gestió i normes d’organització i
funcionament del centre).
b) Aprovar i avaluar la
programació general anual del centre (PGA) sense perjudici de les
competències del Claustre de professors, en relació amb la planificació i
organització docent.
g) Proposar mesures i iniciatives
que afavoreixin la convivència en el centre, la igualtat entre homes i
dones i la resolució pacífica de conflictes en tots els àmbits de la
vida personal, familiar i social.
j) Analitzar i valorar
el funcionament general del centre, l’evolució del rendiment escolar i
els resultats de les avaluacions internes i externes en què participi el
centre.
k) Elaborar propostes i informes, a iniciativa
pròpia o a petició de l’Administració competent, sobre el funcionament
del centre i la millora de la qualitat de la gestió, així com sobre
aquells altres aspectes relacionats amb la qualitat d’aquella.
Per
tant, qualsevol norma o acte que aprovi l’Administració educativa que
afecti qualsevol d’aquestes competències del Consell Escolar, és prou
justificació perquè aquest òrgan es pronunciï en el sentit que consideri
oportú. En altres paraules, el Consell Escolar de qualsevol centre
escolar està plenament legitimat per debatre i adoptar acords en què
manifesti el seu parer sobre les actuacions de l’Administració educativa
que afecti el funcionament del Centre.
3. Procediment que s’ha de seguir per demanar la convocatòria del Consell Escolar.
[Normativa:
Reglament
orgànic de les escoles públiques d’educació infantil, dels col·legis
públics d’educació primària i dels col·legis públics d’educació infantil
i primària (aprovat per Decret núm. 119/2002, de 27 de setembre).
Reglament
orgànic dels instituts d’educació secundària ubicats en l’àmbit
territorial de les illes Balears (aprovat per Decret núm 120/2002, de 27
de setembre)]
D’acord amb el que assenyalen els arts.
20.1 i 21.1 d’aquests reglaments, el Consell Escolar se reunirà (entre
d’altres) sempre que ho sol·liciti, almenys, un terç dels seus membres,
que hauran d’indicar els temes a incloure en l’ordre el dia. En aquest
cas, la reunió tindrà lloc dintre dels 15 dies següents a la data de la
sol·licitud.
En el cas dels centres d’infantil i
primària, els representants dels pares suposen 1/3 dels membres del
Consell Escolar. En el cas dels instituts, aquest percentatge és menor.
En qualsevol cas, també es pot demanar als representants del professorat
(que ostenten 1/3 de la representació), o als representants dels
alumnes (en el cas dels instituts) que subscriguin la petició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada